HOE WERKT TRE (Tension Releasing Exercises.)
 
Zelfhulpmethode of onder begeleiding?
TRE is ontworpen om grote groepen mensen te helpen, die een ervaring hebben meegemaakt variërend van milde stress tot ernstige trauma's. TRE wordt gepresenteerd als een "self-help tool" voor personen die misschien geen toegang hebben tot therapie of andere vormen van ondersteuning. Ook zijn er veel mensen die geen therapie nodig hebben, maar die gewoon een zelfhulp-methode willen om hun eigen dagelijkse stress te reguleren.
 
TRE kun je als een zelfhulpmethode effectief gaan inzetten na zo’n 5 individuele- of groeps- begeleidingssessies.
 
TRE Sessies
Het is een eenvoudige techniek waarbij we 6 simpele fysieke oefeningen gebruiken om het trillen van het lichaam uit te nodigen om zo het lichaam te helpen ontspannen. Deze trillingen, ook wel neurogenic tremors of neuro-genetische trillingen genoemd, beginnen diepe langdurige spanningen in het lichaam los te maken. Als de spanning overal wordt vrijgemaakt in het lichaam, registreren de hersenen een daling van pijnsignalen en produceren zij nieuwe hormonen voor ontspanning en welbehagen.
 

Voor wie is TRE dan?                                                                                                      TRE is voor iedereen die een eenvoudige, maar verrassende diepgaande, zelfhulpmethode wil leren om langdurige vastgehouden spanning los te laten en te helen van de gevolgen van chronische stress. Inmiddels hebben we geleerd dat alle mensen profijt hebben bij deze oefeningen. Pijnlijke ervaringen, stress en spanning zijn een deel van ieders leven en we realiseren ons vaak niet hoe deze ervaringen diep hebben ingewerkt op ons lichaam en onze psyche.

Positieve effecten TRE
- Slapeloosheid
- Piekeren,Prikkelbaarheid, Concentratieproblemen
- Paniekaanvallen, Angsten en fobieën, hartkloppingen
- Vermoeidheid
- Hoofdpijn/migraine
- Problemen met je spijsvertering/buikklachten
- Problemen met je ademhaling/ hyperventilatie
- minder piekeren en werkstress
- zorgt voor een goede nachtrust
- bevrijdt vastzittende emoties
- het loslaten van "oude” vastzittende angsten creëert een basisgevoel van veiligheid
- werkt ontspannend bij rugklachten, migraine, schouder- en nekklachten.
- vergroot algehele veerkracht en plezier
- ondersteunt PTSS klachten, burn-out en emotionele vermoeidheid
 
TRE begeleiding
Om het maximale uit TRE te halen leert de ervaring dat een begeleidingstraject van rond de 5 sessies zeer effectief is om het TRE proces op te starten, te begeleiden en het daarna zelfstandig te gaan uitvoeren. Je lichaam heeft tijd nodig om aan deze positieve veranderingen te wennen. Iets wat al tijden of jaren vastzit heeft ook tijd nodig om weer los te komen.
  
Belangrijk om te weten
- Draag comfortabele kleding, zoals bijvoorbeeld een legging of trainingsbroek.
- Informeer ons voorafgaand aan de sessie over ernstige ziekte, een recente operatie/blessure. Ben je zwanger, laat ons dit weten voordat je start aan de TRE sessies.

Tot slot
Wanneer iemand de techniek eenmaal heeft geleerd en beheerst, kunnen de warming-up oefeningen eventueel worden ‘ingeweven’ in andere sportieve activiteiten. De TRE techniek wordt dan een snelle en effectieve methode om de opgebouwde spanning van alle dag los te laten, en (emotionele) veerkracht op te bouwen
 
Voordelen van het toepassen van TRE
- ‘We hoeven niet te praten, we kunnen direct aan de slag’
- Een mooie zelfhulpmethodiek
- Eenvoudig en overal toe te passen
- Positieve veranderingen binnen enkele dagen merkbaar.