WAT IS STRESS
 

Stress is niet te vermijden, dat is een feit. Natuurlijk weten we best dat stress niet bevorderlijk is voor de gezondheid, daarom proberen we met o.a. yoga, meditatie, thai chi en sporten toch de ontspanning op te zoeken. Stress heeft meer invloed op onze gezondheid dat we zouden denken. Uit onderzoek in America blijkt dat 95% van klachten waarbij mensen een arts bezoeken stress gerelateerd zijn.

Stel je eens voor: je hebt een belangrijke afspraak, en tot  je ergernis heb je een lekke band. Of je staat in de file en je kind zit te wachten op de crèches. Je hebt je verslapen en dreigt de trein te missen. Alwéér. Krijg je het al warm?

 

Op acute stresssituaties zoals deze reageert je lichaam met het aanmaken van adrenaline en cortisol. Dit zorgt ervoor dat onze ademhaling versnelt, we krijgen meer zuurstof binnen. Ons hart gaat sneller kloppen zodat er meer bloed en zuurstof naar je spieren en hersenen gestuurd wordt. Dit maakt dat we alerter worden en wanneer nodig, harder kunnen lopen. Deze staat van paraatheid wordt ook wel de fight or flight reactie genoemd. Op korte termijn is deze reactie gezond en hartstikke handig. We kunnen beter presteren en acuut handelen in situaties die daarom vragen.                                                 
 
   
Deze oeroude vecht- en vluchtrespons is van oorsprong ontstaan om te reageren op situaties waarin lichamelijke schade dreigde. Het hielp te vluchten voor een leeuw op de weg. Maar er zijn ook situaties waarin we in een staat van paraatheid zijn, maar vechten of vluchten niet mogelijk is. Denk maar eens aan een verkeersongeluk of het verlies van een dierbare. Dan kan er ook juist immobiliteit optreden, alsof je bevriest, de freeze reactie.
 
In onze huidige maatschappij worden we echter vaak bloot gesteld aan chronische stressoren. De natuurlijk toestand van fight en flight blijft actief. Dit betekend dat het lichaam vaak hoge niveaus van adrenaline en cortisol in het bloed behoudt, met het gevolg dat ons zenuwstelsel/Immuunsysteem hierop blijvend reageren. Hierdoor gaat onze algehele afweer en dus ook de weerstand tegen stress omlaag met als gevolg verhoogde spierspanning en stress hormonen in het lichaam. Dit geeft vaak klachten als rugpijn, slapeloosheid, snel geïrriteerd zijn, emotionaliteit en moeite met ontspannen, verder kan het ziektes in de hand werken. En dat wil je niet.
 
                                          
 
 
Ons eigen herstelmechanisme
Bij langdurige stress of een trauma ontspannen veel spiergroepen soms niet meer vanzelf. Vaak zijn dat de spieren in de heup- en bekkengebied, maar ook die in je schouders, nek, borst en bovenrug. In het lichaam is de psoas spier o.a. onderdeel van onze fight or flight reactie. Het aanspannen gebeurt als een reflex van het lichaam om de organen in de onderbuik te beschermen (we krimpen in elkaar). Dit verschijnsel komt tevens bij alle zoogdieren voor. Deze aanhoudende spierspanning geeft een signaal aan de hersenen dat er nog steeds gevaar is, waardoor het lichaam en de hersenen in opperste staat van alertheid blijven. In onze huidige maatschappij betekend dit veelal niet meer direct fysiek gevaar. Wij, of eigenlijk ons lichaam en hersenen maken weinig onderscheid tussen daadwerkelijk fysiek gevaar en andere stressvolle situaties, zoals een sollicitatie of een belangrijke deadline.
 
Om werkelijk te ontspannen na  diepe spiercontracties als gevolg van de fight of flight reactie, hoort het lichaam vervolgens te trillen of schudden. Dit is een mechanisme waarmee we ons lichaam van stress kunnen losmaken. Het treedt al in werking tijdens stressvolle momenten. Trillende handen en benen, een stillende stem en knikkende knieën zijn al tekenen dat het lichaam zich van de biochemische stoffen en spanning aan het ontdoen is die niet meer nodig zijn.  
 
Waarom trillen we dan maar zo weinig, ondanks dat dit een natuurlijk herstel mechanisme van ons lichaam is? In het dierenrijk kun je dit nog zien gebeuren, maar de mens onderdrukt het echte diepgaande trillen omdat onze samenleving dit vaak als teken van zwakte ziet. Hiermee negeren we onbewust ons natuurlijke herstelmechanisme om spanningen en stress los te maken en zo blijft het lichaam langdurig in een staat van alertheid en spanning. Het is een hele menselijke reactie om na een  stressvolle gebeurtenis te beven of trillen! „Je lichaam krijgt de kans op te lossen wat we vaak onbewust vasthouden en waar we al pratende of denkende over onze ervaringen niet bijkomen”